Corupția din industria modei este descrisă pe larg într-un articol apărut pe site-ul tabloidului britanic Daily Mail, în care autoarea lui, controversata jurnalistă Liz Jones, vorbește despre cadourile promoționale, vacanțele și cardurile de reduceri oferite celebrităților de marile case de modă.
Astfel, Liz Jones își începe articolul vorbind despre o campanie „atent orchestrată” a brandului Burberry, care a oferit mai multor celebrități un model de cămașă cu inimioare din cea mai recentă colecție a sa. „E curios să vezi că atât de mulți oameni celebri – femei și bărbați – au ales, în masă, să poarte o cămașă cu inimioare creată de Burberry Prorsum, un model care a fost prezentat pentru prima dată pe podiumul de defilare, în februarie, la Săptămâna modei de la Londra”, scrie Liz Jones.
Potrivit declarațiilor acestei celebre jurnaliste britanice, specializată în articole despre modă, Victoria Beckham, Harry Styles, Donna Air, Lily Collins și Rosie Huntington-Whiteley au purtat în ultimele luni acest model de cămașă. Modelul cu inimioare a fost imprimat și pe pantaloni – purtați de cântăreața Rita Ora și de prezentatoarea TV Caroline Flack – în luna august.
Liz Jones spune că îi este foarte greu să creadă că toate aceste vedete au cedat, în masă, în fața „farmecului” acestui model vestimentar, care costă 495 de lire sterline și care, deși a fost lansat oficial în luna august, nu mai poate fi găsit în magazine, întrucât stocurile au fost epuizate. „Nu disperați, totuși, pentru că puteți să cumpărați acele inimioare sub forma unor imprimeuri pe mănuși și pe poșete”, afirmă, cu ironie, autoarea acestui articol.
Jurnalista britanică ironizează „mania bruscă” care le-a cuprins pe vedetele menționate și consideră că, de fapt, este vorba de „o campanie de marketing atent orechestrată” de brandul Burberry, care mizează pe factorul „cool” al noii sale linii vestimentare.
Reprezentanții grupului Burberry au refuzat să comenteze atunci când Liz Jones i-a contactat pentru a-i întreba dacă au oferit acele cămăși unor vedete ca Victoria Beckham și Harry Style, unul dintre membrii grupului One Direction. Însă, potrivit unor surse de la Syco – un joint venture între Simon Cowell și Sony Music Entertainment -, cămășile Burberry primite de Harry Style au fost într-adevăr cadouri promoționale.
Același model i-a fost trimis Victoriei Beckham tot fără bani, sub forma unui cadou.
„Orice persoană care a lucrat în industria modei știe că acest balet elaborat al cadourilor oferite vedetelor, editorilor fashion și stiliștilor reprezintă un fapt obișnuit. Burberry a făcut astfel de cadouri foarte generoase în ultimii ani”, scrie Liz Jones.
„Atunci când brandul (Burberry, n.r.) și-a prezentat colecția într-un cort uriaș la Milano, stăteam la câteva locuri de rândul din fața podiumului, în momentul în care activiștii de la PETA au urcat pe scenă. Când modelele au fost trase de păr și date jos de pe podium, reprezentanții presei de modă și vedetele din primele rânduri, având fiecare la picioare câte o sacoșă promoțională primită de la Burberry, au aplaudat. A fost dezgustător să văd cât de ușor a fost cumpărată toată lumea”, povestește autoarea articolului.
Liz Jones spune că Harry Styles și Victoria Beckham sunt renumiți pentru faptul că adoră să primească astfel de cadouri promoționale.
Atunci când Victoria Beckham și-a pierdut bagajele pe aeroportul Heathrow din Londra, stilistul ei a telefonat imediat directorilor casei Dolce & Gabbana și i-a întrebat dacă pot să o „ajute”. Aceștia au răspuns afirmativ și i-au trimis imediat vedetei britanice o garderobă completă, la casa acesteia din Londra, fără niciun ban.
Totodată, potrivit spuselor lui Liz Jones, firma care asigură managementul grupului One Direction a pierdut pur și simplu numărul cadourilor promoționale primite – haine și bijuterii – de la case celebre, pe care acestea le expediază în fiecare zi la sediul firmei, în speranța că articolele lor vor fi purtate într-o bună zi de unul dintre membrii grupului.
„Atunci când eram editor la revista Marie Claire, în urmă cu 10 ani, eram inundată cu cadouri – poșete, haine, ședințe de SPA și chiar o vacanță pe un iaht în largul insulei Capri. Am primit o geantă Louis Vuitton în valoare de 1.700 de lire sterline, cu literele „L” și „J” imprimate pe mâner, din aur. La început, am crezut că ei au făcut o greșeală de ortografie, scriind greșit numele firmei lor, dar mi-am dat seama ulterior că de fapt erau inițialele mele”, dezvăluie Liz Jones.
Jurnalista britanică consideră că această practică a cadourilor promoționale continuă în mod surprinzător și în zilele noastre, în ciuda recesiunii economice și a faptului că multe branduri de modă suferă scăderi considerabile ale vânzărilor. „Cu toate acestea, numărul cadourilor a crescut exponențial”, spune Liz Jones.
„Cea mai nouă practică în această industrie este «plata pentru tweet-uri»: o vedetă sau chiar un blogger fashion primește cadouri promoționale și trebuie, în schimb, să posteze pe Twitter o fotografie cu sine în care apare purtând acea creație vestimentară”, spune Liz Jones.
„Așa cum mi-a spus o sursă, o creație vestimentară purtată de Kim Kardashian poate aduce multe milioane cu ajutorul unui singur tweet (mesaj pe Twitter, n.r.)”, a adăugat ea.
Printre vedetele care acceptă astfel de cadouri se află și Pippa Middleton, sora ducesei de Cambridge.
Liz Jones spune că singura vedetă – informație confirmată de toți managerii din branșă cu care a stat de vorbă – care refuză cadourile promoționale și care, atunci când acestea ajung totuși în reședința ei, le donează întotdeauna unor organizații de caritate este actrița americană Cameron Diaz.
Liz Jones mărturisește că, în ultimele săptămâni, pe măsură ce se apropia tot mai mult Săptămâna Modei de la Londra, eveniment aflat în desfășurare, a primit numeroase cadouri promoționale de la Marks& Spencer, Banana Republic, YSL, John Lewis.
„Oferirea de cadouri pentru ca editorii fashion să vină la prezentările de modă reprezintă o practică așteptată de casele de modă. Marile branduri organizează «zilele presei» pentru a-și prezenta creațiile în fața jurnaliștilor. La plecare, te așteaptă o sacoșă cu cadouri. Jurnaliștii de la revistele glossy au devenit atât de răsfățați încât aruncă adeseori acele sacoșe în coșurile de gunoi când ies de la prezentări, pentru a demonstra cât de elitiști sunt ei”, spune Liz Jones.
Directorii brandurilor neagă că ar utiliza o astfel de politică a cadourilor promoționale. Astfel, Mulberry a negat întotdeauna că ar oferi produse promoționale unor persoane cu condiția ca acestea să le poarte sau să se prezinte la show-urile lor de prezentare.
Purtătoarea de cuvânt a brandului spune că Alexa Chung nu este plătită pentru a fi o admiratoare a produselor Mulberry. „Îmi vine greu să cred asta, ținând cont de faptul că Alexa Chung a cerut un onorariu de 400.000 de lire sterline pentru a participa la o campanie a acestui brand în rețeaua Debenhams”, comentează, cu ironie, Liz Jones.
Jurnalista britanică vorbește în articolul ei și despre casa Versace, amintindu-și un moment mai puțin fericit pentru ea: „Atunci când am îndrăznit, în urmă cu câțiva ani, să sugerez faptul că Prince a fost adus cu un avion special pentru a sta în primul rând la o prezentare a casei Versace și cazat într-un apartament de lux la hotelul Ritz, compania care asigură PR-ul casei s-a năpustit asupra mea ca un zid de cărămizi și mi-a interzis accesul la toate show-urile viitoare al casei”.
Însă soția rockerului Noel Gallagher, designerul Meg Mathews, pare să confirme această practică a casei Versace, într-un interviu recent, în care a vorbit despre colaborarea ei excelentă cu renumita casă italiană în anul 1997: „Mi-au trimis un avion privat și, atunci când am ajuns la Milano, nici măcar nu a trebuit să trec prin vamă. Am stat la hotelul Four Seasons, iar acolo mă aștepta un asistent de modă cu o mulțime de haine. De obicei, îți oferă diverse articole vestimentare pe care trebuie să le porți – dacă te uiți la fotografiile cu persoanele care stau în primul rând la prezentările de modă, constați că toți acei oameni poartă haine croite de designerul la show-ul căruia sunt prezente”.
„Însă este oare această politică a cadourilor promoționale un lucru rău? Chiar contează faptul că anumiți creatori se simt generoși și își oferă creațiile unor femei celebre? (casa Armani ar fi oferit, potrivit presei internaționale, o jumătate de milion de lire sterline actriței Jessica Chastain pentru ca artista să poarte o rochie Armani la gala de decernare a premiilor Oscar)”, spune Liz Jones.
Jurnalista britanică este de părere că oferirea unor astfel de cadouri promoționale către editorii fashion se apropie foarte mult de ideea de „mită”. În opinia ei, această practică anulează principiul potrivit căruia foarte puțini oameni ar trebui să fie critici de modă și creatori de opinie în domeniul modei. Articolele lor ar trebui să îndrepte clienții către calitate și către valoarea banului. „Nimic din ceea ce scriu nu a fost influențat vreodată de ceea ce primesc sau de ceea ce nu primesc. Le spun oamenilor că nu vreau cadouri, dar, dacă nu pot să-i opresc, atunci le ofer asociațiilor de caritate”, spune Liz Jones.
Cadourile sunt practicate și în industria produselor cosmetice. O călătorie gratuită la Paris, pentru a asista la lansarea unui parfum sau a unei linii de produse cosmetice, se traduce adeseori prin obligația de a scrie un articol elogios pe mai multe coloane.
„V-ați întrebat vreodată de ce o prezentare – care a fost de fapt îngrozitoare – a creatoarei Stella McCartney, pentru colecția de toamnă-iarnă, în februarie, la Săptămâna Modei de la Londra, a generat recenzii unanim lauditative? (Nu și din partea mea, țin să precizez). Ea a trimis un pachet cu creme și parfumuri din noua ei colecție L.I.L.Y. fiecărei persoane din public, în dimineața de după show, cu un bilețel pe care a scris: «Mulțumesc»”, a dezvăluit Liz Jones.
„Este o conspirație, un pact și niciun editor fashion nu trece o listă a cadourilor primite la sfârșitul articolelor laudative pe care le scrie. Dacă ar face asta, vraja ar fi ruptă”, a adăugat ea.
Totodată, jurnalista britanică dezvăluie că, la fel ca alți editori fashion, și ea a primit carduri de reduceri. Liz Jones beneficiază de reduceri de 20% la Marks & Spencer, de 25% la Net A Porter și de 40% la Topshop.
„E exasperant să constați faptul că pachetele promoționale reprezintă o tehnică mult mai seducătoare decât plata unei vedete pentru a apărea într-o nouă campanie publicitară, pentru care contractul este clar și toată lumea știe că vedetele sunt plătite. Dacă o femeie tânără își vede vedeta preferată (și e greu să eviți asta, ținând cont de numărul incredibil de fotografii postate de vedete pe Twitter și Instagram) purtând haine, în afara obligațiilor contractuale, presupus simple, doar pentru că le plac lor, atunci acele tinere își vor dori să aibă și ele acea creație vestimentară. Devine o garanție, un «must have» și «un articol-investiție» și toate celelalte cuvinte stupide pe care noi, editorii fashion, le utilizăm pentru a vă atrage pe voi și pe banii voștri”.
Liz Jones își încheie articolul în felul următor: „Moda este o industrie bazată pe minciuni, știm că așa este – o lume modificată digital care pare mereu tânără, în care nimic nu este prea scump, în care cu toții merităm lucruri de care nu avem cu adevărat nevoie”.
Liz Jones a lucrat ca editor la revista Marie Claire și ca jurnalist fashion la The Sunday Times și Evening Standard. În prezent, jurnalista britanică scrie editoriale pentru Daily Mail și The Mail on Sunday. Articolele ei stârnesc adeseori controverse.